Tussen Simmern, Kirchberg en Gemünden: het Simmerbachdal (Leider im Moment nur auf Holländisch !)

De Simmerbach tussen Ravengiersburg en Simmern, in de buurt van Belgweiler.

In de rivier de Nahe, die de zuidgrens vormt van de Hunsrück, monden een aantal noord-zuid-stromende beken uit, die tussen het Saarland en Bad Kreuznach alle hun oorsprong vinden midden op de Hunsrück. Van west naar oost zijn dit de Traunbach, de Schwollbach, de Siesbach, de Idarbach, de Fischbach, de Hosenbach, de Hahnenbach, de Simmerbach, de Gaulsbach en de Ellerbach.
De langste hiervan is de Simmerbach, die ontspringt bij Laudert, dicht bij de A61 ten westen van Oberwesel. Het mooiste en meest kloofachtige gedeelte van het Simmerbachdal ligt tussen Hochstetten-Dhaun (waar de beek in de Nahe stroomt) en Gemünden. Tussen Gemünden en Simmern is het dal meer open, soms nog met hoge rotswanden, maar veelal ook lieflijk kabbelend in het golvende Hunsrücklandschap.
In dit gebied, tussen de plaatsen Simmern, Kirchberg en Gemünden kan men een tweetal mooie en afwisselende wandelingen maken, die bosgebieden doorkruisen, de beek volgen, dorpen en stadjes bezoeken, en elkaar raken in het centraal gelegen Ravengiersburg, bekend om zijn "Hunsrückdom".
Beide wandelingen staan, met een iets afwijkende variant, in de "Wanderführer Hunsrück" van Kompass. In de drukken tót 2004 zijn het de wandelingen 14 en 22, in de nieuwste druk van 2004 (de binnenomslag vermeldt 2005 !) zijn het de wandelingen 41 en 23.

Het beginpunt van de eerste wandeling is het centrum van Simmern, de "hoofdstad" van de Hunsrück. Om te vermijden dat men twee maal de stad moet doorkruisen kan de auto ook neergezet worden bij het zwembad in het zuiden van de stad. Hiervandaan loopt men naar de onderdoorgang van de B50, en slaat daarna linksaf naar de boerderij Eichenhof. Een rustige wandeling door de velden (voor een foto zie op de pagina "Wandelen", onder de kaart, linkerfoto; op de achtergrond Simmern) wordt gevolgd door een kort stuk langs de weg naar Holzbach, alvorens men afdaalt in het dal van de Holzbach (voor een foto zie op de pagina "Wandelen", onder de kaart, rechterfoto), en door bossen en velden de uitkijktoren "Bismarckturm" bereikt. Helaas zijn de bomen in de jaren zó hoog gegroeid, dat het uitzicht minimaal is. Of misschien is men toch aan het snoeien geslagen.....
Via de mooie Nunkirche (oude fresco's, zie onder "Bezienswaardigheden", ook voor een foto) bereiken we Sargenroth. De Kompass- wandelgids stuurt ons nu aanvankelijk over de verharde weg naar Belgweiler, maar een mooiere route kan worden gevolgd door in het dorp rechtdoor te lopen en af te dalen naar de Gartenbach, en deze naar rechts te volgen. Na ruim een kilometer lopen we even langs de bosrand, en steken dan de beek over. Alsmaar rechtdoor vervolgen we onze weg tot in Ravengiersburg. Deze route levert ons het mooiste uitzicht op de Hunsrückdom op, zoals ik zelf heb vastgesteld ! (voor een foto zie onder "Bezienswaardigheden").

We komen uit het bos weer in het veld en zien in de verte de Nunkirche bij Sargenroth.

Het Gartenbachdal tussen Sargenroth en Ravengiersburg.

Nu bezichtigen we natuurlijk eerst de Hunsrückdom, die na zijn restauratie weer in volle glorie boven het dorp uitrijst en ons nog een kort maar venijnig klimmetje bezorgt. Wat een kerk voor zo'n klein dorp ! - zie foto onder.
Voor het vervolg van onze wandeltocht nemen we de weg naar Oppertshausen, steken de Simmerbach over en gaan even later rechtsaf, het teken van de IVV-Rundweitwanderweg Hunsrück volgend (een i en twee v's in een grote H). Vóór Belgweiler steken we de beek over en volgen hem daarna alsmaar aan de rechterkant door een lieflijk en afwisselend landschap, meestal open maar soms langs de bosrand, en via Ohlweiler bereiken we de zuidrand van Simmern, met wat industrie. Vanzelf vinden we het einde van onze wandeling omdat we via dezelfde onderdoorgang van de B50 Simmern binnen moeten lopen.

De Theisenhof bij Maitzborn is een paardenboerderij, met prachtig gelegen paardenweides.

De Hunsrückdom in Ravengiersburg torent hoog boven het dorp uit.

De tweede wandeling kunnen wij starten in Kirchberg, met zijn leuke marktplein, en de prachtige, daar vlakbij gelegen, vakwerkhuis (zie foto onder, links). Omdat ook hier een route, grotendeels door het stadje, twee maal gelopen dient te worden kan ook begonnen worden in het stille dorp Maitzborn, 3 km ten zuidoosten gelegen, alwaar naast de kerk geparkeerd kan worden.
We wandelen het dorp uit over de verharde weg en bereiken de Theisenhof, waar het paarden en nog eens paarden de klok slaat ! We bereiken het dal van de Sülzbach en volgen deze, langs schitterend gelegen paardenweides (zie foto). We blijven het dal volgen, totdat we via een brug naar rechts kunnen oversteken, en klimmen daarna het dal uit waarbij we onze inspanningen beloond zien met mooie vergezichten (zie foto onderaan).
In het wat grotere boerendorp Womrath kunnen we even uitrusten op het bankje bij het raadhuis en zien dat dit dorp in 1965 het mooiste dorp van de landkreis Simmern (nu : Rhein-Hunsrück-Kreis) was. We dalen af, steken de Rolzbach over en genieten hier van het fraaie dal. Naar links het bos in, en daarna naar het gehucht Panzweiler, niet meer dan enkele boerderijen. Hier linksaf, en ook nu volgen we het teken van de IVV-Rundweitwanderweg Hunsrück (een i en twee v's in een grote H).
We steken de heuvel over, dalen af en bereiken de Simmerbach, die we vanaf nu volgen. Door veld en bos komen we bij het gehucht Wallenbrück, dat bestaat uit enkele boerderijen die samen een pleintje vormen bij de beek. We steken de beek over (mooie plek) en langs en door het bos, steeds de beek volgend, vervolgen we onze route. Helaas is de weg even wat saaier en verhard, en de reden komt al snel in zicht: een waterzuiveringsinstallatie. Hierna neemt het onverharde pad het weer over totdat we plotseling tussen de bomen de Hunsrückdom van Ravengiersburg zien opdoemen. Ook op deze wandeling bekijken we natuurlijk deze indrukwekkend gelegen kerk !
Aanvankelijk volgen we de route zoals bij de andere wandeling, maar al snel gaan we linksaf, de omgekeerde "T" volgend, omhoog en het bos in. Nu volgt een lang stuk, gedurende een tweetal kilometers kaarsrecht, door het bos. Als de "T" ons het bos uit leidt, gaan wij nog even rechtsaf maar verlaten daarna het teken, gaan links en langs het "Wassertrettbecken" en door de velden bereiken wij ons beginpunt Maitzborn.

De Simmerbach tussen Wallenbrück en Ravengiersburg, met prachtige zomerbloemen.

Fraai vakwerkhuis in Kirchberg.

Informatie

De wandelingen zoals bovenstaand beschreven zijn beide circa 18 km lang. Alleen in Ravengiersburg kan proviand worden ingeslagen. Beter is het dus een lunchpakket mee te nemen en onderweg op een bankje, van het uitzicht genietend, je middagbroodje te eten !
De wandelingen kunnen worden gevolgd met de hulp van genoemde wandelgidsen. Beter is het natuurlijk ook een topografische kaart 1:25.000 bij je te hebben. De Wanderkarte van de VVV van Kirchberg (aldaar verkrijgbaar) bestrijkt een zeer groot gebied en beide wandelingen zijn er op te volgen.
Indien gebruik moet worden gemaakt van het openbaar vervoer, is het bijna alleen mogelijk te starten in Simmern resp. Kirchberg.

Klik hier om terug te keren naar 'Wandelen - specials'

Vanuit het Sülzbachdal klimmen wij omhoog naar Womrath en genieten fraaie uitzichten over de Hunsrückhoogten.