Wandernd am Dhron, am Kleinen Dhron und an der Mosel entlang

In het dal van de Kleine Dhron, bij Dhrönchen en dicht bij de Moezel - herfst 2004.

Onze traditionele herfstwandelingen (de mooiste tijd van het jaar in een bosrijk gebied als de Hunsrück !) speelden zich in 2004 af in het zuidwesten van de Hunsrück, richting Trier.
De combinatie van diepe beekdalen, glooiende heuvels en naar herfstkleuren neigende beboste hellingen, samen met de nabijheid van de Moezel met zijn meanderende rivierbedding en schitterende uitzichten bood ons weer twee prachtige wandelingen. Thema was dit jaar de rivier de Dhron, en wel de benedenloop van de Dhron (die bij Neumagen-Dhron in de Moezel stroomt). Onze andere wandeldag speelde zich af in het dal van de Kleine Dhron, een zijrivier van de Dhron.
Ook de "Mühlenwanderung rondom Morbach" (zie de special) had ons al naar de Dhron gebracht, maar toen wandelden we langs de bovenloop van de rivier, met zijn veel smallere dal.
Onderstaande kaart toont beide wandelingen, die wij maakten vanuit ons heerlijke en spotgoedkope pension in Gräfendhron, zo'n typisch Hunsrück-gehucht (50 huizen, geen kerk, wel een kroeg, zie op de kaart ten noordoosten van het door een rode rechthoek omgeven Berglicht, midden-rechts op de kaart). Zie ook onder "Informatie".

De eerste wandeling staat beschreven in de door de ANWB uitgegeven "Wandelgids Moezel" (auteur Eberhard Schmitt-Burk, oorspronkelijk een duitstalige uitgave "DuMont aktiv", d.w.z. in dezelfde serie als de gids "Wandern im Hunsrück", Den Haag, 2003). De wandeling is getiteld "Pergamon aan de Moezel", en refereert aan het uit de Romeinse tijd stammende Neumagen, het Moezelplaatsje dat wij passeren. Overigens geven wij enkele kleine wijzigingen en verbeteringen in de door de ANWB beschreven wandeling aan.
In tegenstelling tot wat het ANWB-boekje aangeeft starten wij niet in Neumagen, maar vlak voorbij het kerkje in Dhron, waar bij de dorpssporthal (bij de glasbakken) een parkeerplaats is. Dit om de ochtendetappe tot de lunchplek aan de Moezel, die al vrij lang is, iets in te korten.
Door het brede Dhrondal, met links nog wijngaarden, lopen wij tot aan het dorpje Papiermühle (zie de twee foto's hieronder). Hier nemen wij, de route volgend, de Tannenweg (voorbij de kerk rechtsaf), en klimmen dan vrij steil omhoog, route 9 volgend. Een iets gemakkelijker maar wat saaier alternatief volgt de Moselhöhenweg (hoofdletter "M"), eerst rechtsaf over de verharde weg, en 1 km later linksaf, over de beek, stijgend het bos in.

De rivier de Dhron, dicht bij het plaatsje Dhron, in een breed dal met op de gunstig gelegen noordhelling wijnbergen.

Wij lopen in het ruime Dhrondal en zijn ongeveer halverwege het dorpje Papiermühle.

Het bos bestaat hier veelal uit loofbomen, die in deze mid-oktober op schitterende wijze hun groene bladerdak combineren met ontluikende gele, rode en bruine herfstkleuren. Wij bereiken het idyllisch gelegen dorpje Dhrönchen in het dal van de Kleine Dhron (foto zie bovenaan), en moeten nu via een fiks klimmetje het "zadel" bestijgen waarna ons een prachtig uitzicht over de Moezel wacht.
In het fraai boven de Moezel gelegen hotel-restaurant Zummethof genieten wij van het mooie uitzicht én van een prima lunch (foto zie onderaan de bladzijde). We hebben nu ongeveer 10 à 11 km gelopen.
Na deze hartversterking dalen wij af naar Trittenheim, niét door de route van het gidsje te volgen en de verharde weg te nemen, maar door even naar rechts te lopen, naar het uitzichtpunt, en daar wandeling 9 te volgen, dwars door de wijnbergen. Op deze manier hoeven wij slechts het laatste stukje langs de weg te lopen, tot aan de brug over de Moezel.
Na het bekende wijndorp Trittenheim met zijn vele "Ausschänke" bekeken te hebben vervolgen wij onze route en door de wijnbergen, route 2 volgend, lopen wij in noordelijke richting naar Neumagen. Bij de inham die wordt veroorzaakt door het van de berg komende beekje, klopt de beschrijving niet helemaal met de kaart maar de route is niet moeilijk te vinden. Via het uitzichtpunt "Türmchen" en de Moezelbrug bereiken wij Neumagen, en de weg door het plaatsje volgend komt na enige tijd ons beginpunt en einddoel Dhron in zicht. Een afwisselende 20 km liggen achter ons !
Voor verdere informatie zie onder "Informatie".

Ook in Duitsland laat men het dode hout veel meer liggen: dus veel meer zwammen !

Oktober en juist vóór de oogst ! Een knots van een druiventros.
Ook aan de Moezel worden steeds meer blauwe druivenrassen geplant.

De tweede wandeling was een zelfgemaakt variant van enkele in eerder door mij genoemde boekjes vermelde wandelingen. Ik beschrijf de route zoals wij die gelopen hebben, en vermeld onder "Informatie" de in de boekjes beschreven tochten.
Omdat deze route nét even anders is dan de beschreven tochten is het aanschaffen / meenemen van een 1:25.000-wandelkaart aan te bevelen, in dit geval de "Rad- und Wanderkarte Hermeskeil-Thalfang", o.a. te verkrijgen bij de VVV's in genoemde plaatsen.
Met de wandelkaart bij de hand is het niet moeilijk ons startpunt te vinden : de parkeerplaats in het dal van de Kleine Dhron, juist vóór het punt waar het dal te smal wordt en de autoweg dus het dal verlaat. Dit is de "blauwe P" op de kaart bij de (voormalige) Rauschmühle, in de buurt van het plaatsje Burtscheid (maar dat ligt bovenop !).
Wij volgen alsmaar het mooie dal van het riviertje de Kleine Dhron, achtereenvolgens de routes Th8, N1 en S2 nemend.

Paardenweitje bij de diep in het Kleine Dhrondal gelegen Waldmühle.

De Kleine Dhron, gefotografeerd vanaf het bruggetje bij het Wassertrettbecken, alwaar het Krennerichbachdal uitkomt in het Kleine Dhrondal.

Na ca. 1,5 uur breiken wij de Bescheidermühle. Deze voormalige watermolen(s !) zijn nu omgetoverd in een hotel en een groot restaurant. Op zaterdagmiddag is men in Duitsland gewoon eens lekker te gaan eten, en dat is hier waarlijk geen probleem. In de herfst is het hier mogelijk uit alleen al 10 verschillende wildgerechten te kiezen ! Dat laten wij ons dus geen twee keer zeggen !
Na de lunch nemen wij aanvankelijk even het pad omhoog, en volgen dan de wandeling S3 naar links (dus niet die naar rechts nemen, die het bos uit lijkt te gaan !). We volgen de beekbedding, maar nu aan de andere kant t.o.v. de heenweg.
Na een kilometertje hebben wij de keus de route bovenlangs te nemen via de zgn. "Felsenweg", door het zgn. "Rockenburg Urwald". Men is gewaarschuwd dit op een dag waarop het ook maar enigszins glad en glibberig is (dus na iedere regenbui) NIET te doen, daar deze route als zeer steil en behoorlijk gevaarlijk te kenschetsen is. Voor de liefhebbers en waaghalzen dus ! Omdat wij een regenachtig weekend troffen hebben wij dit dus maar niet gedaan, maar gewoon de S3-route genomen die bij het Wassertrettbecken rechtsaf gaat, het Krennerichbachdal in (foto´s zie hierboven, rechts en hieronder, rechts).

Dit is het Dhrondal in herfstkleuren, in de buurt van ons pension in Gräfendhron.

Het donkere, mooie dalletje van de Krennerichbach, een zijdal van de Kleine Dhron.

Bij de kruising met rechts de schuilhut gaan wij linksaf, route P1 volgend en klimmen uit het bos, door de velden, naar het dorp Prosterath. In het dorp gaan wij links, volgen nu de route RBr, passeren de merkwaardige rotsformatie "Prosterather Wacken", volgen de Kleine Dhron nu hoog boven het beekdal, en dalen dan af naar het dal van de Bruderbach.
We steken de asfaltweg over, en even verder gaan wij linksaf het niet-zo-duidelijke pad in, C1 en Ra2 volgend. Even klimmen en weer dalen, en wij bereiken het indrukwekkende spoorwegviadukt van de voormalige Hunsrückbahn. Hier gaan wij linksaf en komen op de autoweg. Even linksaf, over de rivier, en weer linksaf en weldra komt de parkeerplaats in zicht. We hebben ongeveer 15 km afgelegd.

Informatie

Zoals vermeld is de eerste wandeling beschreven onder nummer 29 in het boekje "Wandelgids Moezel", auteur Eberhard Schmitt-Burk, ANWB, Den Haag, 2003).
De tweede wandeling is door mij zelf samengesteld vanuit varianten in enkele andere wandelboekjes: Zie "Kompass-Wanderführer Hunsrück, uitgaven t/m. 2003, wandelingen 60 (Bescheider Mühle - Rockenburger Urwald - Bescheid) en 61 (Beuren - Rockenburger Urwald - Prosterath). In de uitgave van 2004 (die overigens vermeldt : "Auflage 2005") is alleen een variant van wandeling 60 opgenomen, in dat boekje vermeld onder nummer 9 (Bescheider Mühle - Bescheid).
Het door mij elders genoemde boekje "Taschenführer Wanderungen im Hunsrück", door Stefan Conrad en Werner Dupuis, uitgave DNA Edition, komt met zijn wandeling 29 ("Im Rockenburger Urwald") nog het dichtst bij mijn route, maar dit boekje is nauwelijks meer verkrijgbaar (en door mij overigens verder ook als "matig" beschreven, o.a. door de slechte kaartjes).
Bij mooi weer bieden beide wandelingen voldoende plekken voor een picknick. De door mij beschreven routes zijn zódanig, dat men omstreeks lunchtijd een voortreffelijk restaurant tegenkomt, dus dat is bij déze twee wandelingen goed geregeld ! Bedenk wel dat de eerste wandeling vrij lang is, en dat het eerste gedeelte hiervan tot de lunchpauze zeker 2 à 2,5 uur vergt (excl. pauze).
De wandelingen kunnen worden gevolgd met de hulp van genoemde wandelgidsen. Beter is het natuurlijk ook een topografische kaart 1:25.000 bij je te hebben. Voor de eerste wandeling is dit de Wanderkarte "Wandern im Ferien- und Weinland Trittenheim, Neumagen-Dhron, Piesport und Minheim", voor de tweede wandeling is dit de "Rad- und Wanderkarte Hermeskeil-Thalfang". Beide kaarten zijn bij de VV's in de genoemde plaatsen verkrijgbaar.
Wij verbleven in het spotgoedkope pension "Haus Rosmarie" in Gräfendhron, tel. 00 49 65 04 89 54. Zeg maar gerust tegen Rosmarie of Günther dat Ferry Ballhaus uit Den Haag jullie gestuurd heeft ! De bedden zijn goed en het ontbijt uitstekend. Er is in het dorp, op loopafstand, een kroeg waar je eenvoudig kunt eten (slechts beperkte keuze). Als je dat wilt afwisselen met een uitstekend (en iets duurder) diner dan moet je zeker een keer in "Zum Anker" in Neumagen gaan eten, maar dat betekent eventueel wel een rit in het donker terug naar huis van ca. 15 km. Rosmarie kan eventueel voor je reserveren (zeker noodzakelijk, vooral in het weekend).

Klik hier om terug te keren naar 'Wandelen - specials'

Bij het Hotel-Restaurant Zummethof, hoog boven Trittenheim, heb je een fantastisch uitzicht over het Moezeldal.