Hunsrück, Rijn en de mythische Loreley-rots

Vanaf de Hunsrückzijde kijken we over de Rijn heen naar de mythische Loreleyrots, die eigenlijk in het Taunus-gebergte ligt

"Ich weiß nicht was soll es bedeuten
Daß ich so traurig bin;
Ein Märchen aus alten Zeiten,
Das kommt mir nicht aus dem Sinn".

Bovenstaand het eerste couplet van het 'Lorely-lied', waarvan de tekst van de duitse dichter Heinrich Heine is en stamt uit het jaar 1824. De Lorely is een enigszins vooruitstekende rots in de Rijn, in het mooiste (Mittelrhein)gedeelte tussen Koblenz en Bingen, nabij de stad Sankt Goarshausen. De rots steekt bijna loodrecht omhoog, en is iéts hoger dan zijn omgeving, maar verder eigenlijk niet zo héél opvallend. Toch heeft hij een mythische uitstraling, die mede te danken is aan de legendevorming : velen weten zich nog wel het verhaal te herinneren van de schippers die op de onweerstaanbare lokroep van de nymf die op de rots zetelde afkwamen en een treurige dood in de golven vonden. Wenigen weten hoe het verhaal verder ging. Kijk voor de sage ("Die Sage von der Loreley") of de volledige tekst van het Loreley-gedicht ("Heinrich Heine : das Loreleylied") bij :

Maar genoeg over de Loreley en zijn sagen, we willen hem zien ! Hoewel de Loreley aan de óverkant van de Rijn gelegen is en dus officieel tot het Taunusgebergte behoort, kun je hem (of haar ?) het beste zien vanaf de overkant, dus vanaf de Hunsrück-zijde. Wel, daar valt een mooie wandeling van te maken die de Hunsrück-hoogten combineert met vele prachtige uitzichten op Rijn en Taunus, en ook de op de diverse Rijn-stadjes zoals Sankt Goar, Sankt Goarshausen en Oberwesel.
De wandeling staat in blauw aangegeven op onderstaande kaart.

We beginnen de wandeling in Oberwesel, arriveren aldaar per trein of parkeren de auto in de buurt van het station, of langs de Rijn, waar vandaan het een paar honderd meter lopen is naar het station. Neem een enkele reis naar Sankt Goar. Overigens : een electronisch spoorboekje voor Duitsland op Internet vind je onder : http://reiseauskunft.bahn.de/bin/detect.exe/bin/query.exe/d.
Volg vanuit het station in St. Goar de hoofdstraat in noordwestelijke richting en ga linksaf richting Burg Rheinfels. We bereiken deze burchtruïne niet, maar het is de moeite waard een omweg te maken om deze zéér grote burchtruïne te bekijken. Als je het niet wilt doen moet je, na linksaf te zijn gegaan, even verder in de bocht naar rechts al de bordjes naar links volgen. Van hieruit is het eenvoudig het steile pad omhoog te vinden, dat ons via kris-kras-wegen en treden omhoog leidt, door het hellingbos, tot wij bovengekomen plotseling de huizen ontwaren van het tot St. Goar behorende Biebernheim.
Neem de weg naar links (even rechtdoor en dan naar links kan ook) en volg route nummer 7, die ons met een kleine kronkel om de mini-kloof van de Loh-bach heen leidt (hier hadden we ook, maar nog veel steiler, omhoog kunnen klimmen). Direct links aanhouden, nog steeds de 7 volgen, en we lopen al het dorp uit. We kijken uit over de velden en bereiken het punt waar foto 1 genomen is. Even verderop, in de bocht naar rechts, is links een uitzichtpunt met een fraaie blik op de Rijn, St. Goar en St.Goarshausen (foto 2).

We hebben zojuist Biebernheim verlaten en lopen door de velden richting Rijn..... (foto 1)

....alwaar we een fraai uitzicht hebben op de Rijn, St. Goar en St. Goarshausen. Kijk goed om de burchtruïne Rheinfels te zien ! (foto 2)

Nu blijven we steeds zoveel mogelijk de Rijn volgen, maar vergeten niet dat wandeling 7 of, nog beter, de 'Weinwanderweg', aangegeven met een druiventrosje, onze leidraad is. We lopen langs een houten uitkijktoren, en bereiken weer de bosrijke 'afgrond' naar de Rijn, alwaar we rechts aanhouden. Daar bereiken we onze volgende overdekte uitzichtpunt, dat ons een schitterend (wellicht het mooiste !) uitzicht biedt op de Loreley : zie foto 3. Traag glijden de Rijnaken stroomopwaarts met hun vele tonnen, op weg naar Mannheim, of zelfs naar Zwitserland !
We lopen verder, houden de bosrand aan en even verder gaan we links (wandeling 7 wordt nu wandeling 8 of, nog steeds, de Weinwanderweg met de druiventros), dalen af naar de Seelenbach (foto 4) en klimmen weer omhoog door het bos. Een afwisselend bospad leidt ons naar een volgende beek (de Galgenbach), en daarna weer omhoog naar het échte uitzichtpunt : Loreleyblick, ook wel 'Mariaruh' geheten. Dit overdekte uitzichtpunt ligt dichtbij het dorp Urbar en trekt ook vele niet-wandelaars, omdat er een parkeerplaats in de nabijheid is. Bij mooi weer biedt deze hut, met de nabijheid van zitbanken en een picnicplek, uren lang genoegen, met af en toe een slenterpartij naar de 'rand' om weer eens een blik te werpen op de Rijn, de Loreley en de verdere omgeving.

Schitterend uitzicht op de Loreley; de Rijn is druk bevaren met binnenschepen (foto 3)

Vrij plotseling lopen we door het bos en dalen af naar de Seelenbach en de Galgenbach (foto 4)

We moeten weer verder. Nog steeds blijven we de Weinwanderweg volgen en lopen door velden en langs bosranden, met af en toe uitzicht op de Rijn of de overkant van de rivier, en bereiken de wijngaarden, die hier "Beulsberg" en "Sieben Jungfrauen" heten, deze laatste zijn genoemd naar een serie vervaarlijke rotsblokken die in de Rijn liggen (lees vooral ook de tekst van de Lorely-sage !). De wijnbergen verschijnen hiér pas, omdat we een bocht naar rechts hebben gemaakt en de ligging ten opzichte van de zon hier gunstig is. Via de "Ölsberg"-wijnbergen en het "Skulpturenpark" (enige verdwaald opgestelde beeldhouwwerken), en langs een mooi kapelletje, bereiken we de verharde weg Urbar - Oberwesel.
Hier kunnen we een stuk (ca. 1 km) over de weg lopen, maar mooier is over het asfalt even naar rechts te lopen, en dan naar links omhoog de route 9 te volgen, ca. 300-400 meter, dan naar links, over de Pfaffenberg (uitzicht !), en als we het lange-afstandspad met de "R" bereiken ("Rheinhöhenweg") weer naar links te gaan, alwaar we op de asfaltweg de mensen ontmoeten die deze korte omweg niét wilden maken. De vermelde omweg is niét opgenomen in roze op bovenstaande kaart, maar het uitzichtpunt is wél duidelijk op de kaart te zien. Volg nu weer de gezamenlijk route. Geniet van het prachtige uitzicht op Oberwesel bij het punt van foto 5. Overigens is deze foto genomen in de buurt van de plek waar de foto bij de tekst "Algemene informatie" op de pagina "Wandelen" vele jaren geleden is geschoten.
Het laatste stuk voert door de wijnbergen en langs enkele relatief nieuwe huizen, en de asfaltweg overstekend, langs de eeuwenoude stadstoren en -muur, bereiken we Oberwesel. Nu door de hoofdstraat, langs oude en nieuwe panden, vakwerkhuizen en winkeltjes, naar het station of de geparkeerde auto. We hebben een mooie en niet al te lange (ca. 12 km) wandeling achter de rug.

Informatie

De bij deze wandeling behorende 1:25.000-kaart is die van St. Goar - Oberwesel ("Im Tal der Loreley"). Ook de 1:25.000-kaart "Oberes Mittelrheintal - Loreley" voldoet. Het is ook nog te doen met een 1:50.000-kaart, bv. de kaart "Der Rhein von Bingen bis Koblenz". Alle genoemde kaarten zijn verkrijgbaar bij de VVV in St. Goar en in Oberwesel, en in de plaatselijke boekhandels.
Voor zover ik weet staat deze wandeling in geen enkel boekje, in ieder geval niet in de door mij elders vermelde Hunsrück-wandelboekjes. Het is echter een vrij populaire wandeling, vanwege het fraaie uitzicht op de bij alle Duitsers bekende Loreley, zodat je niet verrast moet zijn (zeker in het weekend en 's zomers) medewandelaars te ontmoeten.
Dit is een lijnwandeling, maar doordat vertrek- en aankomstpunt bij stations zijn gelegen kan dit geen probleem zijn. Zie in de tekst boven voor een link naar de Duitse reisplanner.
Omdat de wandeling niet zo lang is, kan hij gemakkelijk (inclusief pauzes bij de mooie uitzichtpunten) in een wat langere middag gelopen worden. Als je midden op de dag gaat, is brood meenemen wenselijk want in principe kom je geen lunchgelegenheid tegen. Het is mogelijk in de buurt van de Loreleyblick even naar Urbar te lopen, maar of daar wat open is is de vraag. Het is trouwens veel leuker je meegenomen lunchpakket op te eten bij de Loreleyblick. Met zo'n uitzicht smaakt je brood dubbel lekker ! En waarom niet gedaan zoals wij zo vaak doen ? Ga vóór je met de wandeling begint naar de plaatselijke bakker (van die lekkere duitse harde broodjes), de slager (met die heerlijke duitse Fleischwurst) en de groenteboer of supermarktje (wat fruit en drinken) !

Klik hier om terug te keren naar 'Wandelen - specials'

Vlak voordat we naar Oberwesel afdalen hebben we een schitterend uitzicht op dit wijn- en Rijnstadje (foto 5)