Het Hunsrück-achterland van Oberwesel

Tegen het zachte lente-zonnelicht een typisch Oberwesel-panorama: huizen, de baksteen-rode Liebfrauenkirche, en de Schönburg.

Aan de Rijn is het veel drukker dan op de Hunsrück: auto's op de B9 (links, de 'Hunsrück-kant'), binnenscheepvaart op de Rijn, toerisme op de Köln-Düsseldorfer, en mooie stadjes om doorheen te slenteren en koffie of wijn te drinken op een terrasje. Oberwesel is een fraai stadje met veel middeleeuwse overblijfselen, waaronder een groot deel van de stadsmuur en historische kerken. Van hieruit verkennen we het Hunsrück-achterland, middels een wandeling van 22 kilometer door velden en bossen, langs beken en door dalen, en met een paar fikse klimmetjes.
Op onderstaand kaartje is de route, globaal, in blauw weergegeven.

Vanuit het centrum volgen we de Chablisstrasse, die ons richting Wiebelsheim (en snelweg) leidt. Bij de evangelische kerk rechtsaf, even goed uitkijken om de juiste route via de Kalvarienberg omhoog te vinden. We lopen langs de kruiswegstaties, de weg klimt gestaag. We kruisen de Michelfeldweg en moeten nu weer even steil omhoog. Dan naar links, en naar rechts, en we komen het bos uit en zien voor ons nog meer steile paden, recht de Hunsrïck-hoogten op. Boven gekomen zullen we echt even moeten uithijgen, al genietend van het landschap: het Rijndal, de Schönburg, de diverse dorpen, dichtbij en in de verte, op de golvende Hunsrückhoogten. We wandelen alsmaar rechtdoor, en zien even later Damscheid liggen (foto hier direct onder).

Gezicht op Damscheid vanuit de hoogtes boven Oberwesel.

De meidoorn bloeit prachtig, ook eind april.

We lopen door Damscheid en volgen kort de verharde weg terug het dal in richting Wiebelsheim, maar slaan dan schuin rechts de onverharde veldweg in. Deze licht stijgende weg blijven we min of meer volgen tot we een klein beekdal tegenkomen. Hier is het pad onduidelijk, uiteindelijk moeten we de smalle beek naar beneden volgen, en vinden halverwege weer een goed pad. We komen uiteindelijk uit bij de autoweg Oberwesel - Wiebelsheim, en steken de weg over (voorzichtig !). Even naar links, en dan kunen we weer naar rechts, en even later flauw naar links, een bospad langs wéér een beek. Hier is alles louter natuur, zie onderstaande foto's !

De Forstbach in het Dellhofener Wald.

Het Oberbachdal, waar ook de autoweg van Oberwesel naar Wiebelsheim (en de A61) doorheen loopt.

Een lange boswandeling brengt ons uiteindelijk bij een vochtig gebied. Hier loopt de Bopparder Bach. We volgen de beek, die ons naar Boppard (Weiler) zou brengen niét, maar klimmen langzaam het bos weer uit naar de Hunsrück-hoogten. In het open veld gekomen zien we Perscheid voor ons liggen. We doorkuisen het dorp, eventueel via een ommetje door de 'nieuwbouwwijk' achterom, en in de bocht van de hoofdstraat, bij de kerk, volgen we de Rheinhöhenweg-route langs het sportveld, het bos in. Door bossen en velden bereiken we Dellhofen, dat al een stadsdeel van Oberwesel is. Hier woont mijn geëmigreerde zus, zonder wie al deze Hunsrück-liefdesuitingen nooit zouden zijn ontstaan !
Midden in Dellhofen slaan we linksaf, door de velden en vinden, met enige moeite, het pad dat ons, door het bos, steil naar benden weer terugleidt naar het Oberbachdal, naar het wijndorp Engehöll. Hier gaan we niét rechtsaf om de korte maar saaiere route naar Oberwesel te nemen, maar gaan linksaf en pas buiten het dorp gaan we rechtsaf de wijnbergen in en we lopen via de verharde wijnbergpaden, op halve hoogte en met mooie uitzichten, terug naar Oberwesel. Via het reeds bekende Kruiswegstatie-pad komen we terug in het centrum. Dat was een lange, maar mooie wandeling !

Op meerdere plaatsen zie je dergelijke 'uitzichtposten', voor brandwachten of met een minder nobel doel (jacht op wild).

Informatie

Deze wandeling staat (min of meer) aangegeven op de 1:25.000-kaart "Wandergebiet St.-Goar - Oberwesel", verkijgbaar bij de VVV's en bij boekhandels in beide stadjes.Het is één van de ingetekende "Verbandsgemeinde Verbindungswege" (St. Goar en Oberwesel vormen samen een 'Verbandsgemeinde').
Het is een variant (nl. een langere, dit om het dorp Dellhofen aan te doen) van de "Grosser Oberweseler Rundwanderweg", die is opgenomen in het leuke wandelboekje "Wanderparadies Mittelrhein, in der Verbandsgemeinde St. Goar-Oberwesel", verkrijgbaar op dezelfde plaatsen. De kaartjes in dat gidsje zijn zeer globaal, dus koop de 1:25.000-wandelkaart er wel bij !
Neem wel proviand mee voor onderweg mee, want je komt niets tegen (in Damscheid, Perscheid en Dellhofen ziojn Gasthöfe, maar of ze open zijn is de vraag). Het beste is om inkopen te doen in Oberwesel: neem lekker verse broodjes met kaas en wordt mee, en een vruchtendrankje en een appel of banaan. Onderweg kom je genoeg bankjes tegen voor een rustige picknick waarbij je kunt genieten van uitzicht en natuur !

Klik hier om terug te keren naar 'Wandelen - specials'

Op het kleine pleintje bij de kerk in Dellhofen zien we wat hier, behalve landbouw, de belangrijkste economische activiteit is.
In Duitsland zijn, anno 2008, nog volop sigarettenautomaten te vinden, in Nederland een ondenkbaar fenomeen.