Hunsrückhoogtes en Rijngezichten
van Dellhofen naar Bacharach en terug

Voordat wij de Rijnhoogtes tussen Oberwesel en Bacharach verlaten werpen wij een blik over het brede rijndal richting Kaub met de Pfalz

Omdat mijn zus daar woont verblijf ik vaak in de omgeving van Oberwesel en het nabijgelegen Dellhofen.
Vanuit Dellhofen kan een prachtige en afwisselende wandeling gemaakt worden via bossen, wijnbergen, het Steeger Tal, het plaatsje Bacharach en de Rijnhoogtes terug naar Dellhofen. De wandeling is ruim 20 km lang.
Onderstaand is de route weergegeven op een topografische kaart. De route is in bruin gekleurd. Aan het eind liepen wij terug via de verharde weg, maar eigenlijk is de rood ingetekende route fraaier, (gaat door het dal van de Oberbach en door het bos) en kent iets minder "klimmen".

Vanuit Dellhofen lopen wij eerst bovenlangs de laatste wijnbergen en door de 'bovenop' gelegen velden met een boog rond het minidal van de Oberbach, en ronden deze. Even opletten waar je linksaf het veld door moet lopen (er is een pad), waarna je via het bos en een venijnig klimmetje de weg (K88) bereikt nabij de grote boerderij 'Reschscheider Hof'.
Hier steken we de weg over , buigen enigszins naar links door de velden en gaan dan rechtsaf het bos in. We lopen langs een fraaie vijver met een 'nep-reiger' en vervolgen onze weg door het bos (foto onder), gaan afdalen en bereiken langs de Ruine Stahlberg het wijndorp Steeg, met zijn vele fraaie vakwerkhuizen (foto onder).

We lopen door het bos tussen Langscheid en Steeg en passeren een splitsing.

Vakwerkhuis op vakwerkhuis in het wijndorp Steeg in een zijdal van de Rijn nabij Bacharach.

We bereiken het hoofd-zijdal en gaan hier linksaf, eventueel via een alternatieve route iets bovenlangs met fraaie uitzichten op de wijnbergen. Spoedig bereiken we het schilderachtige en toeristische Bacharach, waar we ons in één van de vele Gaststätten en/of cafés tegoed doen aan een welverdiende lunch. Hierna bekijken we natuurlijk Bacharach even, alvorens we de wandelroute hervatten via de Rheinburgenweg, die ons eerst langs de uitkijktoren (Postenturm) voert en daarna een zeer lastig klimpad brengt, niet aan te raden voor onervaren wandelaars of mensen die niet helemaal goed ter been zijn ! Blijf de bordjes met het rode burchtje volgen (Rheinburgenweg) !
Na een uitputtende klim bereiken we de Rijnhoogtes tussen Oberwesel en Bacharach en vanaf nu lopen we door de wijnbergen en de velden, en maken soms een omweggetje door het bos en langs een 'afgrond' waarbij we op uitzichtplekken een goed zicht hebben op de Rijn (zie ook de foto bovenaan).

We beginnen de steile klim en achter ons hebben we goed uitzicht op Bacharach en de Rijn.

Bovenop de Rijnhoogte ziet het er zó uit: vooral open vlakte met gras en bouwland.

Dit is een rustig en gemakkelijk stuk van de wandeling, met links uitzicht op de dorpen zoals Henschhausen, en rechts af en toe een blik in het Rijndal. Aan het eind van de hoogtes loopt onze route via het uitzichtpunt Pfalzblick, en daarna naar de verharde weg en via deze weg en een afslag naar links bereiken we, na een fiks klimmetje, Dellhofen weer.
Maar zoals boven vermeld is het de moeite waard om de rood ingetekende route te volgen die ons eerder aan de verharde weg brengt, en na een tweetal bochten ons weer via een onverhard pad het bos invoert, een lang recht stuk waarna we afdalen naar de Oberbach, deze oversteken en via een kort klimmetje snel weer het dorp Dellhofen in beeld brengt, waar de kerk ons begin- en eindpunt markeert. Nadeel van deze variant is dat we het uitzichtpunt missen, voordeel is dat de route fraaier is (door het bos en langs de beek) en iets minder klimwerk met zich meebrengt.

Op de Rijnhoogte volgen we de bosrand bij de "steile wand" waar rechts beneden de Rijn loopt.

Prachtige herfstkleuren vergezellen ons op het uitzichtpunt Blücherblick langs de Rijn.

Informatie

De wandeling is, zoals gezegd, ruim 20 km lang en alleen al vanwege zijn lengte vrij lastig. Een zeer moeilijk stuk is de klim vanuit Bacharach de Rijnhoogtes op, langs de Postenturm en via een met touwen verzekerde loodrechte klim. In noodgevallen kan dit gedeelte vervangen worden door een wandeling langs de weg van Bacharach naar Henschhausen (K21), waarna in het dal van de Leimbach de oorspronkelijke wandelroute weer kan worden opgenomen. Zie hiervoor de wandelkaart. Als je zo ca. 10:00 uur vertrekt, ben je omstreeks lunchtijd in Bacharach en heb je 's middags nog tijd genoeg om de lastige terugroute te volbrengen.
Deze wandeling laat zich eenvoudig intekenen en/of volgen middels de 25:000-kaart "Wanderregion St. Goar - Oberwesel - im Tal der Loreley", welke in de boekhandels en bij de VVV's van Sankt Goar en Oberwesel verkrijgbaar is.

Klik hier om terug te keren naar 'Wandelen - specials'

Nog tot laat in oktober worden de druiven geoogst, hier bij Dellhofen en door Poolse (!) landarbeiders.