Dickenschied, het geologische leerpad van Gemünden en het onbekende Angelbachdal

Nadat wij het geologische leerpad van Gemünden hebben beklommen hebben we naar achteren fraai uitzicht op Gemünden en het Simmerbachdal

Al eerder liepen wij wandelroutes uit het boekje "Ferienregion Kirchberg/Hunsrück". Ze zijn mooi, maar soms worden ze nog fraaier door ze ietwat aan te passen.
Dat doen we bij Tour 6 (Die geologische Tour zur "Perle des Hunsrücks"), waarbij de totale lengte ongeveer 17 km blijft. Wat zijn de aanpassingen: we verlengen de wandeling door het Scheidbachdal tot in Panzweiler, en lopen daarna via het Simmerbachdal naar Gemünden. Aldaar maken we niét het extra ommetje richting Mengerschied en het zwembad, maar lopen direct door het oude stadje naar het geologische leerpad. Tot slot vergeten we het extra omweggetje door het bos voorbij Rohrbach. De essentie van de wandeling, bestaande uit de fraaie dalen van Scheidbach, Simmerbach en Angelbach en het geologische leerpad, blijft natuurlijk bestaan.
Onderstaand is de route weergegeven op een topografische kaart. De route is in bruin gekleurd. We starten de wandeling links boven in het dorp Dickensachied, waar in het straatje tegenover de kerk een kleine parkeerplaats is voor onze auto.

Vanaf de parkeerplaats op de Klose Platz lopen wij via de Scheidbachweg het dorp uit, zó de weidse velden in, met een overweldigend uitzicht: schuin rechts voor ons het Soonwald, achter ons het Idarwald. Het is duidelijk: we zitten hier midden op de Hunsrück. Voor ons steken 3 herten de weg over. Dat kan hier zomaar gebeuren.....
We volgen het pad alsmaar rechtdoor. Aanvankelijk door de velden, later dalen we langzaam af en lopen langs de beek en door het bos richting het Simmerbachdal. Nabij Panzweiler versmelt het dal zich, en de eerste huizen van het dorp laten zich tussen de bomen door herkennen.

Ons vertrekpunt is de crèmekleurige katholieke kerk in Dickenschied.

Wanneer we Panzweiler naderen wordt het Scheidbachdal smaller én mooier.

In Panzweiler volgen we de verharde weg naar rechts, en in de bocht naar rechts en dan naar links houden wij het rechter, onverhade, pad aan, dat ons via een mooie wandeling door velden, bossen en langs rotswanden naar Gemünden voert.

Oude vakwerkschuur in Panzweiler.

Hier is de Simmerbach niet zo breed - nabij Panzweiler.

In Gemünden kunnen we lunchen bij het hotel-restaurant of bij de bakker annex Konditorei, maar je kunt er natuurlijk ook gewoon lekkere verse broodjes eten en deze even buiten het dorp op een bankje opeten ! In Gemünden kunnen we tijdens de dorpsdoorkruising genieten van uitzicht op het slot, de Simmerbach met zijn brug, en de vakwerkhuizen in het oude centrum. Zie eventueel ook de foto's van de andere special 'Tussen Simmern, Kirchberg en Gemünden: het Simmerbachdal'.

De Simmerbach loopt midden door het plaatsje Gemünden.

Vakwerkhuizen volop in de oude kern van Gemünden.

We verlaten het dorp, steken de weg over en nemen het pad dat aanvankelijk verhard is maar later hafverhard en onverhard, en dat ons langzaam omhoog voert via het geologische leerpad. Uitgebreide informatie middels borden en via neergezette keien en stenen leren ons van alles over de geologische structuur van de Hunsrück en welke steensoorten er allemaal voorkomen, en wat je er zoals mee kunt doen (denk aan leisteen !). Na een bocht naar links en een verdere klim bereiken we een hoog punt, waar we zeker moeten stoppen bij de bankjes om te genieten van het schitterende uitzicht achter ons richting Gemünden en het Simmerbachdal.

Volop informatie over de gesteentes van de Hunsrück op het geologische leerpad.

Het leerpad loopt langzaam omhoog, langs de vele neergezette keien.

Na een bocht naar links en een vrij steile afdaling bereiken we de weg (B421), volgen deze even naar rechts (let op, het kan hier druk zijn en men rijdt hard !), en slaan vervolgens rechts af het onverharde pad op. Let op: bij de volgende wegsplitsing de juiste route kiezen en niet, zoals wij bijna, de verkeerde ! Neem het meest rechtse pad dus eerst de beek oversteken en dan linksaf langs beek en over het pad onder bomenrij langs het veld.
Dit is al de Angelbach, en verderop toont het ons in dit prachtige dal, vol bomen en bloemen, en waar je ook zomaar (zoals wij) herten kunt ontmoeten (zie de foto onderaan).

Een blik in het prachtige Angelbachdal.

We naderen het eindpunt van onze wandeling, Dickenschied, dat iets lager ligt.

Informatie

Oorspronkelijk staat deze wandeling beschreven als Tour nummer 6 in het boekje "Natur - Erlebnis - Wandern, Ferienregion Kirchberg/Hunsrück, 12 ausgesuchte Wandertouren", dat verkrijgbaar is bij de VVV in Kirchberg op de Marktplatz. Let op: de hier beschreven variant kent enkele afwijkingen t.o.v. het origineel in het boekje.
De wandeling is ruim 17 km lang en niet lastig te volbrengen, al kent zij enkele klimmetjes. De bijbehorende wandelkaart (1:25.000) is de topografische kaart Naturpark Soonwald-Nahe, Blatt 1 (Simmern / Kirchberg).
In Gemünden kun je lunchen, maar vlak bij de brug over de Simmerbach is een warme bakker waar je ook gewoon broodjes kunt kopen en deze verderop, bij het begin van het geologische leerpad, op een bankje op kunt eten, bij mooi weer wel zo aangenaam.
Parkeren kan, zoals gezegd, dicht bij de katholieke kerk in Dickenschied. Alle verdere aanvullende informatie zoals beschrijvingen van de dorpen die wij passeren vind je in het bovengenoemde boekje.

Klik hier om terug te keren naar 'Wandelen - specials'

In het Scheidbachdal fotografeerden wij dit Oranjetipje.

In het Angelbachdal betrapten wij dit kleine hert.

Informatie over de Hunsrückschiefer op het geologische leerpad.