Van de Rijn naar de Salzkopf naar de Rijn

Vanaf Rijn-hoogte in Niederheimbach (76 m.) zijn we al geklommen naar de rand van het Bingerwald op ruim 400 m.

Als je gaat wandelen op de Hunsrück, moet je zeker nooit vergeten een wandeling te maken op de rand van het gebied met zijn belangrijke natuurlijke grenzen, de rivieren de Rijn en de Moezel. Dáár zijn de contrasten en de hoogteverschillen het grootst, dáár kun je, behalve van het typische Hunsrücklandschap, ook genieten van het rivierenlandschap met zijn wijnbergen, zijn kastelen, en zijn vakwerkdorpen die als een lang en smal lint, vanwege het gebrek aan ruimte, evenwijdig aan de rivier lopen. Een ander voordeel van het lopen van of naar de rivier is de aanwezigheid van openbaar vervoer, zoals de trein. Een nadeel is vanzelfsprekend dat over het algemeen grotere hoogteverschillen moeten worden overbrugd, omdat de rivier op zo'n 60 tot 80 m. hoogte ligt, en de hogere Hunsrücktoppen in de buurt van de rivier wel zo'n 600 tot 700 m. kunnen bereiken.
Deze wandeling is een voorbeeld van zo'n tocht van Rijn naar hoogte en weer terug naar de Rijn, waarbij ook gebruik moet worden gemaakt van het openbaar vervoer. Het startpunt is Niederheimbach, gelegen tussen Bacharach en Bingen, en het einddoel is Trechtingshausen, ook aan de Rijn. Het is mogelijk terug te lopen van Trechtingshausen naar Niederheimbach (ca. 5 km.), maar na de (inspannende) wandeling is de nogal saaie terugweg langs de Rijn en de drukke B9 zeker niet het leukste stuk. Zowel Trechtingshausen als Niederheimbach hebben een station, dus met de trein is het ook eenvoudig te doen. Langs de Rijn zijn de verbindingen behoorlijk goed, en zelfs tussen deze twee zeer kleine stations rijdt ongeveer ieder uur een trein. Handiger is het dus te parkeren in Trechtingshausen en, op een vantevoren uitgedokterd tijdschema, eerst met de trein naar Niederheimbach te gaan en dan de wandeltocht te beginnen.
Allereerst volgt op onderstaande kaart weer de route, in blauw getekend.

Als uitzondering, en omdat dit geen georganiseerde tocht is, zullen we van deze wandeling een exacte routebeschrijving geven. Loop vanaf het station terug in de richting van waar de trein is gekomen en sla rechtsaf het dal in (dat overigens voor auto's dood loopt voorbij Oberheimbach). Wandel door de smalle straat waarbij langs de huizen soms de Heimbach zichtbaar is en ga vóór het einde van het dorp rechts de wijnbergen in : volg de bordjes met de druiventros, die de Weinwanderweg aangeven. Loop nu bovenlangs richting Oberheimbach, en daal bij de kerk af naar de hoofdstraat en het centrale plein met vakwerkhuizen (zie foto). Loop de hoofdstraat verder uit tot de kapel en sla daar linksaf, de wandeling volgend aangegeven met de groene driehoek. Nu begint de klim naar het Binger Wald.
Door het dal van de Frohnwiesbach is het alsmaar stijgen tot de bosrand. Vergeet niet je af en toe om te draaien om te genieten van het fraaie uitzicht (zie foto bovenaan deze bladzijde). Bij de bosrand even naar rechts, en dan weer naar links. Nu alsmaar rechtdoor en stijgen tot je bij een kruising aankomt waar met bordjes staat aangegeven dat het linksaf gaat naar de Lauschhütte. Eventueel kun je even naar rechts lopen om de een paar honderd meter verder gelegen stenenhoop 'Eselstein' te bekijken of te beklimmen. Loop naar de Lauschhütte voor koffie, een verfrissing of een lunch.

Door de wijnbergen wandel je over speciaal voor de wijnboer aangelegde asfaltwegen die verboden zijn voor ander verkeer

Als je in oktober door de wijnbergen wandelt, ontmoet je vaak dit tafereel. Door de steilheid van de bergen gebeurt alles met de hand

Na de lunch alsmaar de Rheinhohenweg blijven volgen, aangegeven door de grote "R". Spoedig bereik je de Salzkopf (628 m.), aldaar enige informatie en de mogelijkheid een toren te bestijgen. Je hebt nu ongeveer 600 meter geklommen vanaf de Rijn ! Hierna volgt een lange boswandeling, waarbij steeds de "R" (of de "E8") gevolgd dient te worden (eerst veel rechtdoor, later een scherpe bocht naar links en daarna naar rechts). Dan bereik je het Jägerhaus, met opnieuw de mogelijkheid voor een hapje en/of een drankje. Je ziet, dat is op deze wandeling goed verzorgd !
Na de koffie of thee de weg naar rechts aanhouden, tot het moment dat je de Morgenbach tegenkomt. Nu steeds deze beek stroomafwaarts blijven volgen, door een mooi dal. Direct aan het begin van het eigenlijke dal kun je nog een omweg maken (je moet wel dezelfde weg terug) naar de Steckeschlääferklamm. Volg het soms "Klamm"-achtige Morgenbachdal totdat je vanzelf de Rijn weer bereikt, bij de burcht Reichenstein. Op tijd het pad naar beneden nemen, anders ga je "rechts de bocht om". Door het poortje en plotsklaps sta je langs de autoweg B9. Nu linksaf en nog 800 m. tot het station. Je kan terugzien op een mooie wandeling van ongeveer 15 km. !

Het centrale pleintje van Oberheimbach, met vakwerkhuizen en een oorlogsmonument

Bloeiende bloemen in het voorjaar in het bos, ergens tussen de Salzkopf en het Jägerhaus

Informatie

Over deze wandeling valt niet zoveel extra informatie te geven.
Zorg dat je de beschikking krijgt over de wandelkaart 1:25000 "Oberes Mittelrheintal - Rüdesheim / Bingen", danwel de oudere kaart getiteld " Walderholungsgebiet Rhein-Nahe Binger Wald, Wanderwege im Binger- und Ingelheimer Stadtwald", te verkrijgen bij de VVV's in het betreffende deelgebied (ruwweg van Bacharach tot Bingen, en van Rheinböllen tot de Rijn). Met behulp van bovenstaande beschrijving en de kaart is de wandeling eenvoudig te volgen. Op genoemde kaarten staan trouwens nog talloze andere wandelingen aangegeven.
Nogmaals : als je gebruik wilt maken van de trein, dan is het handig op de heenweg het spoortraject te nemen, en dus je auto in Trechtingshausen te parkeren (of alles met het openbaar vervoer te doen !). Een electronisch spoorboekje voor Duitsland op Internet vind je onder :
Voor alle overige informatie, zoals de adressen van de plaatselijke VVV's, zie onder "Wandelen - info".
De adressen van de VVV's in de plaatsen aan de Rijn staan daar niet bij, maar ga er van uit dat iedere meer belangrijke of toeristische trekpleister aan de Rijn (zoals Boppard, Sankt Goar, Oberwesel, Bacharach en Bingen) een eigen VVV heeft : de Rijn is veel toeristischer (en over het algemeen drukker !) dan de Hunsrück.

Bos-impressies met invallende zon, deel één

Bos-impressies met invallende zon, deel twee