Hunsrück en Nahe I : Kopermijn Fischbach, Hosenbachdal en Herrstein

Vanuit Herrstein bereiken we het Hosenbachtal met moerasgronden en schitterende herfstkleuren.

De rivier de Nahe vormt de geografische zuidgrens van het gebied de Hunsrück. Weliswaar is het Nahe-dal zelf druk bewoond en nogal geïndustrialiseerd, er is veel interessants te beleven: mooie stadjes en dorpen, edelstenen, mineralen en fossielen, burchten, (lei-)steengroeves, vakwerkhuizen, kloofachtige beekdalen, kortom genoeg om een paar interessante wandelingen te kunnen maken.
Als eerste maken we de wandeling nummer 38 uit het boek "Wanderführer Hunsrück, Kompass Wanderführer", welke ons over een afstand van 16 kilometer voert langs de hellingen en door het mooie Hosenbachdal, voorbij een kopermijn, en naar het intieme vakwerkstadje Herrstein. De wandelbeschrijving in het boek begint in Herrstein, maar wanneer je in Herrstein wilt lunchen kun je beter beginnen bij de kopermijn in het Hosenbachdal voorbij het plaatsje Fischbach.
Op onderstaande kaart is de wandeling grof aangegeven. De beschrijving in het boek is, samen met de daar weergegeven kaart, niet altijd duidelijk genoeg om de wandeling probleemloos te kunnen maken. Zorg daarom dat je de 1:25.000-kaart "Deutsche Edelsteinstrasse", uitgegeven door de VVV in Herrstein, bij je hebt.

Bezoek als eerste (of als je terugkomt natuurlijk !) de kopermijn, die o.a. de reusachtige zalen laat zien die overgebleven zijn na het weghakken van het kopererts. Overigens werd in de mijn al koper gevonden in de Bronstijd, en is ze aan het einde van de 18e eeuw reeds stilgelegd.
De wandeling voert ons een paar honderd meter langs de asfaltweg, maar daarna gaan we naar links en volgen, op enige hoogte, de hellingen van het Hosenbachdal. Dit dal is dan weer breed, dan weer wat smaller, met open velden langs de beek maar veel bossen op de soms steile hellingen. Door velden en bossen bereiken we Herrstein, dat we moeten doorkruisen alvorens de historische "Ortskern" bereikt wordt. Hier vinden we het best bewaarde historische stadscentrum van de gehele Hunsrück. Voorbeeldig gerestaureerde vakwerkhuizen, sommige uit de 16e of 17e eeuw, een machtige stadspoort mét klok, een Schinderhannestoren, een kerk, en zelfs een klein slot en dat alles rondom een klein dorpsplein met fontein. Het kost niet veel tijd om al het interessants hier rustig te bekijken, want het plaatsje is maar erg klein, maar wel erg mooi !

Het mooie steegje in Herrstein dat naar de 16e-eeuwse Tiendschuur (nu café- restaurant) voert.

De prachtige, intieme, Uhrturmplatz in Herrstein met fraaie vakwerkhuizen.

Na eventueel de lunch gebruikt te hebben, bijvoorbeeld in de prachtige oude Tiendschuur, verlaten we Herrstein op dezelfde wijze als we gekomen zijn en bij de "blaffende honden" houden we niet rechts, maar links aan en klimmen gestaag naar de Steinäckerhof en de Lindenhof, alwaar je vakantie kunt vieren. Nu komt een moeilijk stukje, want hoewel er een bord staat is het wandelpad door het weiland niet meer te zien en het kost enige moeite om via het bos af te dalen naar het Hosenbachdal, alwaar een prachtig plekje op ons wacht (zie bovenste foto).
Nu een rustig en vlak pad langs de beek tot de asfaltweg. Hier kan eventueel worden afgekort door rechtstreeks naar de kopermijn te lopen (ca. 1 km), maar het is veel mooier om links de asfaltweg naar boven te klimmen richting Berschweiler (pittig stukje !), en vervolgens in de tweede scherpe bocht het wandelpad richting Fischbach / kopermijn te nemen. Nu volgen we het kronkelige pad langs de berghelling met fantastische uitzichten, en dalen daarna door een soort kloof langs een beek richting de weg, die we ruim 500 m. terug moeten volgen naar de kopermijn. We kunnen weer terugkijken op een mooie wandeling !

We volgen het pad dat langs de Hosenbach voert.

Een breed gedeelte van het Hosenbachdal in de herfst.

Informatie

Deze wandeling staat, zoals eerder vermeld, onder nummer 38 in het boek "Wanderführer Hunsrück" (auteur: Norbert Forsch, Kompass Wanderführer, Deutscher Wanderverlag, Stuutgart). De beschrijvingen van de route zijn vrij goed, maar de kaart is erg summier dus het is altijd aan te raden een 1:25.000-wandelkaart mee te nemen. In dit geval is dat de 1:25.000-kaart "Deutsche Edelsteinstrasse", uitgegeven door de VVV in Herrstein. Deze kaart bestrijkt een zeer groot gebied (aan twee zijden bedrukt), en is ook voor de volgende wandeling ("Hunsrück en Nahe II") geschikt.
Lunchmogelijkheden zijn er te Herrstein en in het restaurant van de kopermijn. Het totaal te overbruggen hoogteverschil bedraagt ca. 450 meter. Beginnen (en parkeren) kun je in Herrstein en bij de kopermijn.

Tot slot enige verdiende reclame : voor de twee wandelingen "Hunsrück en Nahe" hebben we overnacht in het zéér afgelegen, prachtige hotel "Forellenhof Reinhartsmühle" in Rudolfshaus bij Bundenbach, met uitzicht op forellenvijvers en een prima keuken.
Voor nadere informatie, zie : http://www.hotel-forellenhof.de

Klik hier om terug te keren naar 'Wandelen - specials'

De voormalige kopermijn ("Kupferbergwerk") langs de weg naar Fischbach kan worden bezocht en heeft een indrukwekkend interieur met grote zalen.